Aproape trei din cinci adolescente din SUA au spus in 2021 ca se simt triste sau fara speranta, cel mai ridicat procent inregistrat intr-un deceniu, iar rata a fost aproape dubla fata de cea inregistrata in randul adolescentilor de sex masculin. Ratele raportate de...
O programa de educatie sexuala atent planificata poate contribui la sprijinul pe care scoala reuseste sa il dea adolescentilor pentru a se descurca responsabil si cu incredere, in probleme spinoase.
Ar trebui sa se predea educatia sexuala in scoli? Oponentii ideii spun ca ar trebui sa fie lasata in seama parintilor, insa foarte putini tati si mame reusesc sa faca o treaba buna in a-si pregati copiii pentru provocarile sexuale ale adolescentei. Asta ca sa nu mai vorbim despre o viata sexuala atenta, etica si implinita atunci cand copiii de azi ajung la varsta adulta…. Motivele sunt destul de clare: parintii nu sunt educatori sexuali bine pregatiti, ei au adesea dificultati in a accepta ca adolescentii lor sunt fiinte sexuale si ca aceste fiinte sexuale nu se simt deloc confortabil, in general, cand discuta despre aceste lucruri cu mama si cu tata. Parintii fac tot ce pot, insa copiii lor au nevoie de mult mai mult!
De ce? Pentru ca pe langa gestionarea propriilor dorinte hormonale, creierul tinerilor adolescenti este inundat de stimuli sexuali din toate directiile:
- Continut provocator din filme, emisiuni TV si reclame;
- Pornografia usor accesibila de pe internet, care serveste pentru multi drept “educatie sexuala”;
- Social media, care abunda de flirturi si mesaje cu tenta sexuala;
- Colegii care propaga informatii gresite, fara retinere
- Presiunea pentru sex ocazional ca parte a unei mult exagerate “culturi a lipelii”;
- Hartuirea sexuala zilnica a pana la 84% dintre femeile tinere (Schwiegershausen, 2015);
- Abuzurile sexuale in cazul a 1 din 5 fete si 1 din 20 baieti pana la varsta de 18 ani (Finkelhor, 2009).
Cine ii va ghida pe adolescenti prin aceasta jungla sexuala? Un sondaj PLOS din 2017 a descoperit ca 78% dintre parintii din Statele Unite nu au avut nicio problema cu externalizarea educatiei sexuale catre scoli (Kantor&Levitz, 2017).
Insa problema este ca daca educatorii sunt cei care vor ajunge sa predea educatie sexuala in scoli, ei au nevoie sa o intelega corect, iar trecutul lor nu este unul incurajator! Pregatirea profesorilor si sprijinul acordat sunt inechitabile, putine scoli merg dincolo de notiunile de baza, si exista o timiditate cu priviure la toate subiectele la care tinerii trebuie sa se gandeasca foarte bine.
Educatia sexuala depinde de o serie de decizii intelepte, pe sapte directii: cand sa predai, ce continut sa incluzi, ce abordari pedagogice sa folosesti, cum sa evaluezi gradul de asimilare a informatiei, cum sa ii implici pe parinti, ce reguli de baza sa stabilesti, si daca sa separi sau nu baietii de fete.
Care este varsta cea mai potrivita?
Dat fiind debutul timpuriu al pubertatii in randul tinerilor din intreaga lume (in mod deosebit ca rezultat al nutritiei din ultimii 100 de ani) si al varstei din ce in ce mai tinere la care copiii sunt expusi diverselor tipuri de continut sexual, multe scoli din lume incep in prezent educatia sexuala in clasa a cincea. Motivul este acela ca elevii trebuie sa inteleaga ce se intampla in corpul lor, sa invete notiunile de baza legate de sexualitate si de reproducere, si sa capete abilitati legate de refuz, pregatindu-se astfel pentru farsele sau pacalelile sexuale care apar in scoala gimnaziala.
Unii parinti si educatori, insa, sunt de parere ca elevii de clasa a cincea sunt la o varsta prea mica, iar multi dintre parinti chiar decid sa nu isi lase copiii sa participe la aceste ore. In plus, nici programa nu este foarte de ajutor, pentru ca adesea informatia este peste nivelul copiilor de clasa a cincea.
Deci, care este cea mai potrivita varsta? O solutie ar fi etapizarea programei, incepand din gradinita si pana la liceu si introducand treptat subiecte noi si adecvate perioadelor de dezvoltare diferite, an de an. Suna logic si unele programe chiar reusesc foarte bine sa structureze materiale pe toti anii de scolarizare, incepand de la gradinita si ajungand pana in clasa a 12-a. In general, totusi, este dificil sa asiguri o educatie de cea mai buna calitate la atatea niveluri de varsta si exista o probabilitate foarte mare ca aceste piese necoordonate sa faca elevii sa fie nepregatiti pentru decizii bune in anii adolescentei, atunci cand consecintele alegerilor neintelepte devin destul de serioase.
Probabil ca o strategie mai potrivita este aceea de a aborda problema prevenirii abuzului sexual in clasa a doua si a treia, urmand ca ulterior sa fie predate cursuri mai complexe de educatie sexuala in clasa a sasea, cand mai multi elevi sunt pregatiti pentru ele, precum si in clasa a noua, varsta la care multi adolescenti ajung la momentul deciziilor.
Aceasta abordare graduala permite scolilor sa isi focuseze antrenamentul si dezvoltarea programei pe trei puncte strategice si sa structureze timpul in functie de asta.
Care este scopul si continutul?
Asa cum sustin Grant Wiggins si Jay McTighe, planificarea eficienta a cursurilor incepe adesea de la “ideile principale” pe care elevii ar trebui sa le detina la finalul unui curs, si apoi merge invers catre inceputul cursului. Plecarea de la obiectivele finale ii ajuta pe educatori sa identifice idei preconcepute, probleme esentiale si sa decida care este cea mai buna abordare pedagogica.
Ideile principale care ar putea sta la baza structurii cursurilor de educatie sexuala sunt:
1. Sexul este normal. Sexul este un instinct profund, puternic, aflat in centrul supravietuirii noastre ca specie. Dorinta sexuala este un impuls sanatos, si obtinerea unei vieti sexuale de calitate (mult mai mult decat procreere) este o parte importanta a fericirii la varsta adulta si a respectului de sine.
2. Sexul poate fi daunator. Din nefericire, sexul poate fi uneori unilateral, exploatator, traumatizant si reprezinta chiar o amenintare la adresa vietii. Un numar incredibil de mare de oameni au avut experiente negative legate de sex, inclusiv hartuire, abuz, viol, si boli cu transmitere sexuala, toate putand afecta pe termen lung viata.
3. Multe persoane au dificultati in a vorbi despre sex. Eufemisme, termeni de jargon si glume – toate sunt ceva obisnuit atunci cand oamenii sunt dezinformati, se simt ciudat, jenati sau rusinati.
4. Adolescenta este inselatoare. Copiii secolului 21 ajung la pubertate in jurul varstei de 10 ani, inainte ca societatea sa considere acceptabil ca un copil sa aiba contact sexual. Adolescentii au nevoi sexuale imperioase si sunt bombardati cu mesaje culturale de genul “Nu mai sta pe ganduri. Fa-o si gata!”. A face fata dorintei sexuale este una dintre cele mai dificile sarcini ale adolescentilor.
5. Sexul prea tipuriu este riscant. Doua dintre caracteristicile adolescentei sunt senzatia de invulnerabilitate si functia executorie subdezvoltata. Acestea conduc la situatia in care multi adolescenti devin activi sexual fara sa se gandeasca la consecintele pe termen scurt sau lung.
6. Valorile conteaza. Unele aspecte sunt controversate, iar printre acestea se numara sexul premarital si avortul. Insa exista si un consens universal asupra urmatoarelor valori: exploatarea sexuala a copiilor este gresita; sexul trebuie sa fie intotdeauna consimtit; cunoasterea si comunicarea deschisa sunt bune, ignoranta si necinstea sunt rele; sexul este mai bun intr-o relatie care imbina pasiunea, intimitatea si angajamentul; casnicia este o institutie puternica in care sa iti cresti copiii.
7. Hotararea este o abilitate importanta in viata. Multi oameni tineri vor fi tentati, presati sau fortati sa faca sex intr-un mod care nu le face bine. Tocmai de aceea este extrem de important sa stii cum sa eviti si/sau sa faci fata acestor situatii.
Aceste idei de baza ajuta orice profesor de educatie sexuala sau orice cadru didactic care vrea sa tina astfel de ore in beneficiul copiilor, in zone unde educatia sexuala se poate preda in scoala, sa structureze lectiile pentru clase mai mari, precum clasa a cincea sau a sasea.
Lectia 1: Prezentare generala, reguli de baza si un pre-test.
Lectia 2: Pubertatea la baieti – schimbari fizice si emotionale.
Lectia 3: Pubertatea la fete: schimbari fizice si emotionale.
Lectia 4: Similitudini si diferente intre barbati si femei: problema masturbarii.
Lectia 5: Contactul sexual, sarcina si nasterea.
Lectia 6: Sexul in lumina sa pozitiva: indragostirea, dragostea adevarata, casatoria.
Lectia 7: Fapte, atitudini si mituri despre comunitatea LGBTQ – probleme si identitate.
Lectia 8: Contraceptia si avortul.
Lectia 9: Infectiile cu transmitere sexuala.
Lectia 10: Sexul lipsit de dragoste: hartuirea, abuzul sexual si violul.
Lectia 11: Asertivitatea – cum faci fata presiunilor si cum iei decizii bazate pe valori.
Lectia 12: Recapitulare, test si aplicatii.
Doua dintre ideile principale – a discuta mai relaxat despre sex si a fi capabil sa aplici cunostintele in situatii din viata reala – au fost integrate natural in curs, mai degraba decat sa fie punctul central al unei lectii anume.
Care va fi abordarea pedagogica?
Primul pas in educatia eficienta este alegerea profesorilor adecvati. O configuratie ideala este aceea in care scoala ofera co-profesori de sexe diferite, creand un raport confortabil pe toate segmentele acoperite de programa, dar de cele mai multe ori acest lucru nu este posibil. Mai important decat asta, este ca profesorii sa fie maturi, sa discute confortabil despre sex, si sa sustina obiectivele cursului.
Profesorii ar trebui sa aiba calitati foarte bune de gestionare a orelor; sa evite sa exagereze in reactii atunci cand elevii chicotesc la primele ore; sa ii invete pe elevi sa foloseasca vocabularul corect si sa ii tina la distanta de vulgaritati; sa aiba simtul umorului, dar sa nu permita glumele nepotrivite, ci sa opreasca rapid misto-urile si ridicolul, daca ele apar in cursul orelor; sa se pregateasca atent pentru fiecare ora si sa raspunda repede intrebarilor neasteptate; sa fie increzatori si autoritari, admitand totusi ca pot exita si lacune in cunostinte; sa fie reali, dar sa nu isi impartaseasca propriile experiente sexuale; sa incurajeze participarea elevilor dar sa nu ii lase pe acestia sa povesteasca prea mult si sa evite folosirea materialelor neaprobate si invitatilor.
In ceea ce priveste gestionarea orelor, educatia sexuala necesita o abordare mai structurata si mai centrata pe profesor decat alte materii. Asta pentru ca potentialul de tachinari si comentarii nepotrivite este foarte mare atunci cand tinerii sunt expusi unui continut sexual in forme mai putin structurate, asa cum sunt discutiile deschise.
O problema este, de asemenea, si faptul ca profesorii sunt singurul centru al atentiei copiilor in clasa, pentru ca ei prezinta un material nefamiliar si plin de incarcatura emotionala. Profesorii pot gasi in Power Point un material foarte util, pentru ca atunci cand toata lumea se uita la ceea ce este pe ecran, atentia este pe continut, nu pe profesor; in plus fotografiile bine organizate si slide-urile ilustrate servesc ca niste cartoane pentru profesor, care astfel nu mai este nevoit sa se uite la notitele din caiete sau agende; in al treilea rand, slide-urile pot prezenta diafragme si fotografii pentru discutii de grup, eliminand astfel cheltuielile pentru copiere sau cumparare de materiale printate.
O strategie pedagogica utila este sa dai startul unei ore de educatie sexuala cu un set de intrebari incitante, deschise (care sa reflecte ideile principale), care apar natural de la lectie la lectie. Iata cateva suegstii:
- De ce a fost inventat sexul?
- Cum e posibil ca sexul, care ar trebui sa fie minunat, sa poata rani oamenii?
- De ce exista atat de multe cuvinte obscene, glume si minciuni despre sex?
- Cum pot face fata copiii nevoilor sexuale pe care le au cu mult inainte de varsta la care ar fi normal sa faca sex?
- Cand este in regula ca adolescentii sa faca sex?
- Ce legatura exista intre dragoste si sex?
- Ce este normal si ce nu, ce este corect si ce nu, atunci cand vine vorba despre sex?
- Experientele sexuale negative sunt inevitabile si ireparabile?
La finalul unui curs bun de educatie sexuala, elevii ar trebui sa fie capabili sa dea raspunsuri bine gandite la toate intrebarile esentiale. Profesorii ii pot ajuta sa faca asta lansand la fiecare lectie cateva intrebari carora sa le astepte raspunsurile pana la finalul orei. In acest fel elevii se obisnuiesc sa foloseasca terminologia corecta, sa vorbeasca in mod adecvat despre sex in fata colegilor lor si sa aplice in situatii din viata reala ceea ce au invatat.
O alta tehnica utila este sa oferi elevilor la finele fiecarei lectii un sumar de o pagina al informatiilor zilei, si sa ii rogi sa isi stranga toate fisele intr-un dosar. In ultima zi a cursului, elevii isi iau acasa dosarele, alaturi de copii ale evaluarilor, avand astfel un material de discutie cu familia si informatii la care sa se raporteze in viitor.
Care este cel mai bun mod de a evalua invatarea la orele de educatie sexuala?
Cel mai bun mod de a face o evaluare la cursul de educatie sexuala este un pre-test la inceputul cursului si un post-test la final. Este recomandabil ca la test profesorii sa citeasca intrebarile cu voce tare, iar studentii sa isi scrie raspunsurile pe foaie.
Acest lucru este util pentru ca face din test o experienta comuna, si nu una individuala; ii sprijina pe elevii care nu sunt familiarizati cu o parte a vocabularului sau care citesc mai prost; ii ajuta pe profesori sa desensibilizeze elevii fata de vocabularul sexual care initial ii face sa se simta jenati si inconfortabil; le da elevilor o harta pentru programa; atrage atentia si evidentiaza conceptele individuale si ideile preconcepute; ii aduce cu picioarele pe pamant pe elevii prea increzatori, pentru ca in acest fel realizeaza ca au multe de invatat; le da profesorilor sansa de a-i linisti pe elevi ca este doar un pre-test si ii incurajeaza sa isi stabileasca un obiectiv pentru post-test; iar in final permite sublinierea subiectelor care necesita atentie speciala.
Daca se poate, cea mai buna metoda este sa folosesti testarile pe device-uri wireless, pe telefoane sau pe tablete cu un soft special, unde elevii pot bifa rezultatele corecte.
Pentru post-test elevii sunt in general concentrati si dornici sa isi arate priceperea si faptul ca au progresat foarte mult de la nivelul din pre-test. Cu toate acestea, nu exista teste grila sau diagrame care sa poata evalua niveluri mai profunde de intelegere. Este important ca elevii sa poata sa aplice ceea ce au invatat in situatii foarte realiste.
Cum ar trebui gestionata informatia pentru parinti?
Este important, din punct de vedere politic si etic, ca orele de educatie sexuala sa se desfasoare cu acordul parinilor. Iar uneori legea chiar prevede ca informarea acestora sa fie obligatorie.
Parintii sunt primii si cei mai importanti educatori sexuali ai copiilor lor, mai ales in ceea ce piveste valorile si asteptarile legate de comportamente, si au nevoie sa stie in avans ce li se preda copiilor, sa se simta increzatori cu privire la profesor si sa poata sa isi retraga copiii de la ore fara ca cei mici sa se simta stigmatizati.
Unele scoli folosesc varianta acordului/lipsei acordului scris pentru participarea la orele de educatie sexuala si este recomandabil sa fie asteptate atat raspunsurile pozitive cat si cele negative, pentru ca mesajele se pot pierde sau rataci.
Ultimul lucru de care au nevoie scolile in care se preda educatie sexuala sunt parintii furiosi care descopera la un moment dat ca cei mici fac la scoala educatie sexuala, iar ei habar n-aveau de asta.
O cerere de acord pentru parinti ar trebui sa contina motivele de baza ale cursului, o sinteza a programei, calificarea profesorilor si o optiune de a primi informatii mai detaliate si poate chiar participarea la o sesiune de intrebari si raspunsuri.
Daca elevii sunt stresati sau speriati cu privire la cursul de educatie sexuala (“Nu va fi oare jenant?”, “Pot oare profesorii sa controleze tachinarile si remarcile nepoliticoase?”) ei pot incerca sa isi convinga parintii sa nu le dea acordul. Chiar si in aceste situatii exista strategii pentru a contracara aceasta tendinta si pentru a maximiza participarea elevilor la ore. Astfel, cu o perioada inainte de inceperea orelor de educatie sexuala, profesorii pot trece prin clase, incercand sa raspunda diverselor intrebari pe care elevii le pot avea cu privire la orele de educatie sexuala. Elevii pot pune intrebari precum: “De ce facem educatie sexuala, nu parintii nostri ar trebui sa ne invete despre asta?”, “Stiu totul despre sex, nu e oare o pierdere de timp?”, “Ce se intampla daca pun o intrebare si toata lumea va rade de mine?”, “Vor fi ore separate pentru fete si baieti?”, “O sa ma puneti sa raspund chiar daca nu ridic mana?”, “O sa luam note pentru educatia sexuala?”.
La finalul acestor discutii introductive, elevii se simt de obicei mai relaxati si mai atrasi de orele de educatie sexuala si multi merg acasa si fac lobby pe langa parinti pentru a primi acordul de participare la ore.
Care sunt regulile elementare la orele de educatie sexuala?
O prioritate de top este sa clarifici din start ca ora de educatie sexuala este diferita de matematica sau de alte materii. Tocmai de aceea este indicat ca regulile sa fie stabilite inca din prima zi si sa existe o procedura clara pentru inlaturarea elevilor care deranjeaza. Unele dintre regulile sugerate de specialisti sunt:
- Fara tachinari, fara umilinte si fara hartuiala. Elevii trebuie sa fie foarte constienti ca astfel de comportamente, in clasa sau in afara acesteia, vor fi abordate foarte strict.
- Fara intrebari personale. Elevii pot invata sa spuna “este o intrebare personala si nu voi raspunde la ea”.
- Nu exista intrebari stupide. Elevii nu ar trebui sa se teama sa intrebe orice, fie si anonim.
- Respecta opiniile diferite. Elevii trebuie sa asculte si sa nu condamne punctele de vedere cu care nu sunt deloc de acord.
- Discuta despre sex numai in momente si locuri adecvate. E evident ca sexul nu este un subiect pentru masa de Paste, acasa la bunici.
- Ramai la subiect. O ora de educatie sexuala bine organizata este extrem de bogata in informatii si este imposibil sa poti prezenta subiectul zilei in mod adecvat daca raspunzi intrebarilor pe alte teme.
- Fara intreruperi. Elevii trebuie sa fie complet silentiosi pe parcursul orei.
Predare separata pentru fete si baieti?
Multe scoli din lume au optat de-a lungul timpului pentru predarea orelor de educatie sexuala in clase separate pentru fete si baieti, aceste ore avand adesea si un continut diferit. Fetele invatau, de pilda, despre menstruatie, iar baietii despre visele erotice. Chiar daca baietii si fetele au aceeasi programa, unii profesori cred ca elevii (mai ales fetele) sunt mai predispuse sa se deschida si sa puna intrebari in orele dedicate doar lor.
Nu toti profesorii de educatie sexuala sunt, insa, de acord cu aceasta abordare. Atunci cand un copil vede ca profesorul sau se simte confortabil cu materia si ca nu tolereaza glume proaste si hartuiri in ora, el isi schimba de cele mai multe ori perceptia si capata curajul de a discuta deschis. Majoritatea copiilor sunt fascinati de tot ceea ce nu stiu despre sexul opus si vor sa invete despre aceste lucruri impreuna.
In plus, sa ne gandim putin la mesajul pe care tinerii il retin atunci cand baietii si fetele fac orele separat: acest subiect este prea sensibil incat trebuie sa ridicam un zid intre sexe atunci cand vorbim despre el. Realitatea este ca majoritatea elevilor traiesc in familii mixte, au frati sau surori, si au o probabilitate mult mai mare sa se vada cu parteneri de sex opus. Orele departajate pe sexe nu dau elevilor sansa de a vedea modele de comunicare confortabila barbat-femeie si de a exersa ei insisi un astfel de discurs.
Daca elevii sunt frustrati si nu sunt dispusi sa discute despre sex, ei au o probabilitate mai mare de a face alegeri prost informate mai tarziu.
Recomandarea specialistilor pentru profesori este sa pastreze orele comune, sa se asigure ca au abilitatile adecvate pentru aceste ore. In plus, ei trebuie sa le spuna clar elevilor care nu se simt in largul lor sa invete alaturi de sexul opus nici dupa doua ore de curs, ca pot renunta daca vor. Daca aceasta abordare nu este acceptata, un compromis pot fi orele separate pentru subiectele cele mai sensibile. Daca nici asta nu merge, baietii si fetele vor avea ore separate, dar chiar si asa, programa va trebui sa fie aceeasi pentru ambele sexe.
Un dar de pret
Un curs de educatie sexuala bine formulat si bine predat, va avea o contributie uriasa la dezvoltarea tinerilor adolescenti. Acest lucru ii va ajuta sa filtreze mesajele confuze pe care le primesc de la colegi, din social media, de la TV, din filme si de pe internet; sa discute confortabil si in cunostinta de cauza despre sex cu membrii familiei, cu prietenii, cu iubitii; si sa isi imbunatateasca sansele de a traversa anii de adolescenta fara experiente sexuale tulburatoare sau traumatizante. Educatia sexuala buna ii poate chiar ajuta sa aiba vieti sexuale fericite la varsta adulta. Acestea sunt obiective importante!