Aproape trei din cinci adolescente din SUA au spus in 2021 ca se simt triste sau fara speranta, cel mai ridicat procent inregistrat intr-un deceniu, iar rata a fost aproape dubla fata de cea inregistrata in randul adolescentilor de sex masculin. Ratele raportate de...
In multe dintre tarile europene, educatia sexuala este disciplina de studiu obligatorie in scoli, insa, din pacate, Romania nu se numara printre aceste tari. Nici in Marea Britanie educatia sexuala si a relatiilor nu este disciplina obligatorie, cu exceptia scolilor de stat.
Pe de alta parte, sondajele care se fac in strada in randul tinerilor, atat in Romania cat si in alte tari europene, indica faptul ca majoritatea copiilor si adolescentilor spun ca orele de educatie sexuala in scoli i-ar face sa se simta mai siguri si mai confortabil in a aborda si a intelege anumite subiecte considerate tabu.
Adolescentii vor sa aiba ore de educatie sexuala la scoala
In Marea Britanie, o treime din adolescentele intervievate in cadrul unui studiu efectuat de Societatea Nationala pentru Prevenirea Torturii asupra Copiilor, au spus ca au experimentat in relatiile lor episoade de violenta sexuala. In anul 2016, un raport al comisiilor parlamentare a relevat, de asemenea, ca o treime dintre fetele cu varste intre 16 si 18 ani au trait episoade de atingeri nedorite la scoala.
70% dintre copiii englezi cu varste intre 11 si 15 ani spun ca ei considera ca educatia sexuala ar trebui sa fie obligatorie, iar un procent covarsitor de 95% spun ca isi doresc sa invete despre riscurile si consecintele pe care le are share-uirea de poze cu persoane straine online sau pe retelele de socializare.
In acest moment, in Marea Britanie, numai scolile de stat au ore de educatie sexuala, insa aceste ore nu acopera aspectele sociale sau emotionale ale relatiilor sexuale, ci abia reusesc sa acopere partea biologica a sexului. Pe cat este de important pentru puberi si adolescenti sa stie cum se fac copiii, pe atat de important este sa vorbim despre sex in toate dimensiunile sale.
Riscurile online-ului pentru psihicul copiilor
Niciodata nu a fost mai pronuntat ca acum caracterul deschis al erei in care traim, iar copiii nostri, in mod special adolescentii, cresc intr-o era complet digitalizata.
Majoritatea copiilor pe care ii vedem astazi in scoli gimnaziale si cu atat mai mult adolescentii din licee, au acces la un telefon smart si la internet nelimitat pe telefoanele mobile sau pe tablete. Cu totii stiu sa intre pe Facebook, pe YouTube, cu totii stiu sa se pozeze sau sa se filmeze si sa share-uiasca informatia online. Practic, cu totii sunt expusi din toate directiile unui volum urias de informatie.
Puberii si adolescentii din zilele noastre au acces la informatii de natura sexuala mai mult decat oricare alta generatie.
Totul este plin de informatii pe teme sexuale si relationale. Iata de ce este insuficient pentru copiii nostri sa vada imagini din carti sau pliante cu felul in care arata uterul sau vaginul unei femei sau un penis. Ei au mai degraba nevoie sa invete ce inseamna sexul, cat este de periculos sa te expui in ipostaze de nuditate online, sa trimiti sau sa primesti poze ce implica nuditate atat celor cunoscuti, cat mai ales strainilor.
De asemenea, copiii trebuie sa inteleaga riscurile aplicatiilor de dating pe care foarte multi din adolescentii din zilele noastre le folosesc fara sa se gandeasca la consecinte, la fel ca si chaturile de toate felurile, “sextingul” asa cum numim astazi schimbul de mesaje explicit sexuale, video chat-urile considerate de multe fete sau cupluri de liceeni surse importante de venit.
Mai mult, dincolo de riscuri si de pericole, este important ca adolescentii nostri sa inteleaga ca pot ajunge in situatii jenante atat acum cat si in viitor, din pricina comportamentului libertin sexual, virtual sau nu…
Datorita expunerii la imagini sexi pe care copiii le vad zilnic pe retele de socializare, Facebook sau Instagram, exista o presiune excesiva asupra lor sa aiba un corp perfect si de aici pot aparea nu numai tulburari de depresie, ci chiar boli grave precum anorexia.
Tot de pe retelele de socializare provine si atitudinea si comportamentul gen star porno al fetelor, care incearca sa imprumute din “pozele” vedetelor favorite. Instagram sau Facebook sunt sursa preferintelor mult modificate ale baietilor adolescenti, care isi inchipuie ca imaginile pe care le vad online cu vedete si starlete TV si porno reprezinta perfectiunea feminina si ajung astfel sa isi modifice scara de valori.
Adolescentii din prezent sunt predispusi la anxietate si depresii, la tulburari de comportament, la boli de nutritie si la comportamente sexuale haotice.
Acestea sunt motivele pentru care consilierea copiilor pe aceste aspecte nu ar trebui sa se rezume la o vizita la cabinetului psihologului scolar – care si asa nu are timp sa stea de vorba cu totii copiii.
Orele de educatie sexuala si relationala in scoli sunt absolut necesare si ar trebui tratate ca atare si de catre Ministerul Invatamantului. Copiii nostri ar intra in viata mult mai pregatiti decat sunt in acest moment, iar educatia de la scoala ar suplini sau ar dubla infomatia pe care cei mici o primesc de la parinti.
Anxietatea si depresia la copii si adolescenti
Majoritatea fetelor care au fost diagnosticate cu tulburari de anxietate si depresie spun ca se simt groaznic sau lipsite de valoare. Numarul copiilor depresivi sau anxiosi a crescut alarmant fata de acum 10 ani, iar aceasta crestere poate fi pusa, fara doar si poate, pe seama progresului tehnologic din ultimii ani si expunerii celor mici la tehnologie fara limita.
De asemenea, numarul copiilor care ajung in spitale si apoi in cabinetele psihologilor sau chiar psihiatrilor pentru tentative de suicid a crescut foarte mult in ultimii 10 ani.
Copiii isi incep viata sexuala la varste tot mai mici
Inceperea vietii sexuale la varste tot mai mici poate fi pusa, de asemenea, pe seama presiunii mediatice foarte mari, care pune in orice situatie un accent deosebit pe sex.
Vedem sexualitate sau atitudini sexi in filme, in videoclipuri muzicale, chiar in filmele pentru adolescenti care se difuzeaza pe canalele de desene animate, vedem sexualitate in reviste, in jocuri online, si vedem extrem de multa sexualitate pe retelele de socializare, iar asta ne influenteaza zilnic copiii.
Marea Britanie in lupta pro sau contra orelor de educatie sexuala
In Marea Britanie, parlamentarul laburist Stella Creasy a initiat recent un proiect de amendament vizand reforma in ceea ce priveste introducerea orelor de educatie sexuala si relationala in toate scolile din Marea Britanie, fie ca este vorba de scoli de stat sau de scoli private.
“Este nevoie de educatie sexuala si relationala, educatie in ceea ce priveste relatiile cu persoane de acelasi sex, consimtamant sexual, violenta sexuala si violenta domestica” a spus Stella Creasy.
Amendamentul propus de Creasy a fost insa respins, pe fondul voturilor impotriva ale parlamentarilor conservatori.
Un punct sensibil al amendamentului pe care conservatorii si-au bazat respingerea a fost intentia de a aborda in cadrul orelor de educatie sexuala relatiile cu parteneri de acelasi sex. In Marea Britanie, functioneaza un numar mare de scoli religioase care se opun ideii de homosexualitate.
In ceea ce priveste restul problemelor care ar fi urmat sa fie abordate, explicatia respingerii amendamentului a fost ca asta ar insemna ca scolile sa aiba parte de inspectii periodice, care sa verifice in ce masura informatia care le este furnizata copiilor este buna, adecvata si echilibrata si, mai ales, adaptata varstei lor.
“Pentru a avea o protectie legislativa oarecare, noul text al amendamentului ar trebui sa mentioneze ca nu se doreste promovarea homosexualitatii, ci educarea, iar acolo unde orele de educatie au loc intr-o scoala religioasa, cei care tin orele de educatie sexuala nu ar trebui sa se simta jenati sau inhibati cand li se vor pune intrebari cu privire la “ce crede religia noastra despre acest aspect anume al sexualitatii?”.
Si Ministrul adjunct al Educatiei din Marea Britanie, Edward Timpson crede ca amendamentul care vizeaza introducerea obligatorie a orelor de educatie sexuala in toate scolile din Marea Britanie va avea o multime de repercusiuni care trebuie discutate.
Timpson a mai declarat: “in acest moment incercam in mod activ sa gasim solutii pentru cum sa abordam atat calitatea distribuirii cat si accesibilitatea, pentru a ne asigura ca toti copiii pot fi sprijiniti in asa fel incat sa aiba relatii pozitive, sanatoase si sa evolueze intr-o Mare Britanie moderna”.
Initiatoarea amendamentului, Stella Creasy, a respins apararea conservatorilor cu privire la orele existente in scoli in ceea ce priveste educatia sexuala, subliniind ca “Ofsted (Biroul pentru Standarde in Educatie, Servicii pentru Copii si Competente) a descoperit in 2013 ca 40% dintre scoli necesitau imbunatatire sau erau inadecvate in ceea ce priveste furnizarea educatiei sexuale si relationale.
“Milioane de copii din scolile noastre nu primesc in acest moment informatii corecte cu privire la relatii, consimtamant si probleme sensibile precum relatiile cu persoane de sex opus sau de acelasi sex, violenta domestica si abuzul, mutilarea genitala a femeilor si casatoria cu forta”, spune Stella Creasy.
Ea a ridicat, de asemenea, si problema consecintelor daunatoare care deriva din lipsa furnizarii unei educatii sexuale si relationale adecvate in lumea de astazi. “Cand ne gandim la scandalurile care au fost dezvaluite in ultimii doi ani, referitoare la modul in care oamenii vorbesc si interactioneaza cu copiii si cu tinerii, sau cu privire la modul in care fetele sunt tratate in societatea noastra, putem vedea ca protejarea copiilor nu este o problema a lumii moderne, ci o problema pentru o lume mai buna”.
Terrence Higgins Trust, o fundatie anti-HIV, si-a exprimat dezamagirea cu privire la rezultatul votului, spunand ca aceasta este “inca o oportunitate pierduta de guvern pentru a face educatia sexuala si relationala obligatorie in scoli. Este rusinos”, potrivit The Telegraph.
Directorul executiv al Fundatiei Barnardo, Javed Khan, a spus si el ca “educatia sexuala si relationala obligatorie pentru toti copiii, adecvata varstei va insemna ca acestia cresc intelegand ce inseamna consimtamantul si relatiile sanatoase si respectandu-se pe ei insile si reciproc. Ar insemna, de asemeneaa ca vor fi invatati despre riscurile online-ului, inclusiv share-uirea de detalii personale si imagini nud si vor sti cum sa depisteze semnele acostarii, avand capacitatea si rezistenta necesara pentru a se feri de violenta sexuala, hartuirea sexuala si de continutul sexual daunator din online, inclusiv pornografia”.
Cele mai recente recomandari ale guvernului cu privire la educatia sexuala si relationala au fost emise acum 20 de ani, in 2000.
Asta se intampla, cu mult inainte de aparitia iPhone-urilor si telefoanelor cu Android, WhatsApp-ului, cu mult inainte de evolutia masiva a Facebook-ului si Twitter-ului, cu mult inainte de Instagram si Snapchat, care fac astazi comunicarea mult mai rapida si mai usoara, dar nu neaparat si mai lipsita de riscuri pentru adolescenti.
Puterea de a schimba destine
Intr-o era in care tinerii si copiii pot accesa totul si orice, cu un simplu click sau pur si simplu jucandu-se pe smartphone, oamenii care detin puterea au o obligatie fata de acesti copii.
A nu controla tinerii sau a nu-i limita sau a promova ignoranta pe subiecte serioase, asa cum se intampla astazi, inseamna sa ii lasi sa vina in contact cu materiale explicite, presiuni ale colegilor, influenta media extrem de inclinata catre sexualitate.
Oricat de multe parole si coduri ar pune parintii device-urilor pe care le au acasa si oricat ar controla continutul, in cele din urma copiii tot vor fi expusi sexualitatii prin imagini pe care nu se pot face ca nu le vad si pe care nici macar nu le vor intelege.
Orele de educatie sexuala care sa abordeze si consecintele presiunii sexuale si ale schimbului de fotografii explicite ar fi extrem de benefice pentru generatiile tinere, iar acestea nu sunt decat doua exemple de subiecte ce ar putea fi abordate.
Mai mult, ar trebui ca aceste ore sa se concentreze pe importanta unor relatii stabile, ca mod de protejare a fiecaruia dintre copiii nostri, atat din punct de vedere fizic cat si din punct de vedere psihic.
Vor fi, desigur, voci care vor spune ca unele varste sunt probabil prea mici pentru a li se preda educatia sexuala, insa orele de educatie sexuala nu i-ar determina pe copii sa mearga si sa incerce, ci i-ar ajuta sa inteleaga cate ceva despre sex, relatii si tot ce deriva din acestea. E ca si cum a-i spune “nu ar trebui sa le predam despre al Doilea Razboi Mondial, sunt prea mici ca sa impuste oameni!”.
Indiferent de religia pe care o are o familie sau alta, copiii respectivei famii vor creste si vor deveni membri activi ai aceleiasi societati in care traieste si grupul lor de la scoala sau de la diverse activitati.
Daca nu i-am lasa sa invete despre educatia sexuala si relationala ar insemna sa le cream un dezavantaj serios, sa ii izolam, fie ca este vorba despre un copil, o clasa sau despre o scoala intreaga in care nu s-ar face ore de educatie sexuala, si sa ii privam de informatii care i-ar putea ajuta sa inteleaga lumea adultilor din jurul lor.
Educatia sexuala si relationala nu ar insemna promovarea vreunei convingeri sau comportament sexual, ci un mod de a-i ajuta pe cei tineri sa inteleaga lucrurile confuze si probabil chiar periculoase la care sunt in mod constant expusi, fie ca vrem, fie ca nu vrem. Ignoranta nu este deloc o binecuvantare, cu atat mai mult in acest context.
Iti recomandam sa citesti si: